تبلیغات
جغرافیا و برنامه ریزی شهری - گردشگری فرهنگی
 
جغرافیا و برنامه ریزی شهری
درباره وبلاگ


اینجانب منیر یاری دانشجو دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری می باشم. این وبلاگ جهت گسترش علم شیرین جغرافیا و شاخه های آن بخصوص جغرافیا و برنامه ریزی شهری و جغرافیا و برنامه ریزی توریسم ایجاد شده، طرح موضوعات مرتبط با برنامه ریزی شهری و توریسم، جغرافیا شهری و گردشگری استان لرستان، ارائه مقالات علمی ـ پژوهشی، و... از اهداف و اولویتهای مباحثم است. منتظر همفکری و ارسال نظرات و انتقادات سازنده ی شما در پربار شدن مطالب هستم
با سپاس
monir.yary@yahoo.com
monir.yary@gmail.com

مدیر وبلاگ : منیر یاری
نویسندگان
یکشنبه 5 اردیبهشت 1395 :: نویسنده : منیر یاری

فرهنگ را می توان در دو گروه کلی فرهنگ سنتی و فرهنگ مدرن بخش بندی کرد که از نظر فهم گردشگری امروزی اهمیت بسیاری دارد. ولی باید توجه داشت که هیچ گونه دسته بندی ای در این زمینه نمی تواند قطعیت داشته باشد. همین طیف گسترده جنبه ی گذار از فرهنگ سنتی به فرهنگ مدرن است که کار برنامه ریزی و بازاریابی و تبلیغات را در زمینه گردشگری پیچیده و ظریف و تخصصی می کند. برای مردم کشورهای توسعه یافته هرچه فرهنگ سنتی تر باشد دیدنی تر و تماشایی تر است و بهتر برای ان خرج می کنند. برعکس برای بسیاری از مردم جهان سوم هر چه فرهنگ مدرن تر باشد جاذب تر است. همه فرهنگها می توانند فرهنگ خود را به عنوان کالای قابل فروش عرضه کنند. در جهان سنتی، فرهنگ در قالبهای فکر ی و رفتاری ای شکل می گیرد که در هر جامعه ای بنیاد زندگی جمعی را تشکیل می دهند و از نسلی به نسل دیگر انتقال می یابند. هنجارهای فرهنگ سنتی برگرفته از میراث است که به نسل امروزی رسیده است. فرهنگ سنتی با توجه به شکل گیری نوستالژی در جوامع پساصنعتی می تواند جاذب گردشگرانی باشد که در پی مکانهایی با فرهنگ سنتی اند تا اصالت معنایی را در آن تجربه کنند. از این رو فرهنگ سنتی به خصوص پا گرفته از گذشته های دور در نواحی مختلف که هنوز اصالت فرهنگی دارند می تواند گردشگران بسیاری را به خود جذب کند. بر این مبناست که برخی نویسندگان بر فرهنگ تاکید می کنند و نقش آن را در شکل گیری، رشد و توسعه گردشگری اساسی می دانند و فرهنگ را سنگ بنای توسعه گردشگری در نظر می گیرند(پاپلی یزدی و سقایی،86:1386-87). این برداشت مفهوم پهنه ها یا مناطق فرهنگی را پدید می آورد که خود در رابطه با فرهنگ و پهنه جغرافیایی، گونه فرهنگی خاصی را شکل می دهد. از این رو پیکربندی فرهنگی و الگوهای فرهنگی مفهوم هایی در ارتباط با پهنه فرهنگی و گونه فرهنگی اند. عناصر مشترک همه این مفاهیم، این است که باید با تمامیت آن همچون سازمان معناداری از اجزا برخورد کرد (آشوری،102:1380)

فرهنگ به عنوان بخشی از کل جامعه می تواند از حالت بالقوه به بالفعل جاذبه گردشگری یک مقصد تبدیل شود. از دیدگاه ادوارد تیلور فرهنگ نظامی است از نگرش ها، ارزش ها و دانشی که به طرز گسترده ای در میان مردم مشترک بوده و از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود(نیک بین و کرمی،140:1391). گردشگری فرهنگی از دو بعد تعریف می شود. در بعد مفهومی گردشگری فرهنگی، حرکت انسان ها برای جاذبه های فرهنگی و جدا شدن از مکان معمول سکونت با هدف به دست آوردن اطلاعات و تجربه جدید برای ارضای نیازهای فرهنگی، تعریف شده است. از نظر فنی گردشگری فرهنگی، حرکت انسان ها برای جاذبه های فرهنگی خاص همچون مکان های میراث، نشانه های زیباشناختی و فرهنگی، هنرها و نمایش ها، که خارج از مکان سکونت قرار دارد را در بر می گیرد(Bachleitner,1999:201). گردشگری فرهنگی صرفاً استفاده از تجلیات فرهنگی گذشتگان نیست، بلکه به فرهنگ و شیوه زندگی مردم معاصر جوامع و مناطق مختلف نیز توجه دارد. از این رو گردشگری فرهنگی هم گردشگری میراث(که به محصولات فرهنگی- هنری گذشته مربوط می شو) و هم گردشگری هنری(که به محصولات فرهنگی معاصر توجه دارد) را شامل می شود. بدیهی است که مفاهیم گذشته و معاصر در تعریف فوق بر این نکته تاکید دارند که گردشگری فرهنگی به همان اندازه که به تاریخ و میراث فرهنگی مردم یک مکان توجه دارد، به شیوه زندگی مردم آن مکان در حال حاضر نیز اهمت می دهد(محمدی میخوش،154:1391). تمامی مناقشاتی که در تعریف فرهنگ وجود داشت، در تعریف گردشگری فرهنگی نیز تاثیر خود را بر جای گذاشت و هم از این رو تعاریف زیادی از آن ارائه شد که موجب می شود گردشگری فرهنگی دامنه ی وسیعی را شامل شود. در زیر فهرستی از کلیه فعالیت های مربوط به گردشگری فرهنگی ارائه شده است تا انواع و دامنه ی وسیع آن را نشان دهد

1.      بازدید از سایت های میراث فرهنگی(سایت های فرهنگی باستان شناسی، موزه ها، بناهای یادبود و شهرهای تاریخی دست نخورده.

2.      رفتن به محل برپایی نمایش های هنری(مانند تئاتر، سالن های کنسرت و مراکز فرهنگی

3.      بازدید از هنرهای نمایشی و بصری(مانند گالری ها، پارک تندیس ها، موزه های عکس و معماری)

4.      شرکت در جشنواره ها و یا مسابقات ویژه(مانند جشنواره های موسیقی، کارناوال ها و مسابقات ورزشی)

5.      رفتن به اماکن مذهبی(مانند کلیساها، معابد، مقاصد زیارتگاهی و ...)

6.      رفتن به محیط های روستایی(مانند روستاها، مزارع، پارک های ملی، اکوموزه ها و ...)

7.      رفتن به اجتماعات محلی و بازدید از سنت های محلی آنها(نظیر دیدار از قبایل و زندگی قبیله ای، گروه های قومی، فرهنگ های اقلیت و ...

8.      بازدید از هنرها و صنایع(مانند منسوجات ، شعر، نقاشی، مجسمه سازی و ...)

9.      سفر به منظور یادگیری زبان از طریق مشارکت با مردمی که به آن زبان تکلم می کنند و یا شرکت در دوره های آموزشی زبان مستقر در محل.

10. آشنایی با آشپزی و طعم غذاها و نوشیدنی های محل مورد بازدید(و حتی شرکت در دوره های آشپزی و ...)

11. بازدید از صنایع و بازرگانی محل(مانند دیدار از کارخانه ها، معدان، آب راه ها و ...)

12. آشنایی با فرهنگ عامه معاصر و مدرن منطقه(مانند موزیک پاپ، فروشگاه ها و مراکز خرید، سالن های مد، رسانه ها، طراحی، فناوری و ...) (محمدی میخوش،156:1391-157)

 

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 14 مرداد 1396 04:33 ب.ظ
I have been browsing online more than 2 hours today, yet I never found any interesting article like yours.
It's pretty worth enough for me. Personally, if all web owners and bloggers made good content as you did, the web will be a lot more useful than ever before.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :