تبلیغات
جغرافیا و برنامه ریزی شهری - ضرورت تحلیل الگوهای رفتاری گردشگران
 
جغرافیا و برنامه ریزی شهری
درباره وبلاگ


اینجانب منیر یاری دانشجو دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری می باشم. این وبلاگ جهت گسترش علم شیرین جغرافیا و شاخه های آن بخصوص جغرافیا و برنامه ریزی شهری و جغرافیا و برنامه ریزی توریسم ایجاد شده، طرح موضوعات مرتبط با برنامه ریزی شهری و توریسم، جغرافیا شهری و گردشگری استان لرستان، ارائه مقالات علمی ـ پژوهشی، و... از اهداف و اولویتهای مباحثم است. منتظر همفکری و ارسال نظرات و انتقادات سازنده ی شما در پربار شدن مطالب هستم
با سپاس
monir.yary@yahoo.com
monir.yary@gmail.com

مدیر وبلاگ : منیر یاری
نویسندگان
پنجشنبه 3 اردیبهشت 1394 :: نویسنده : منیر یاری

   آنگاه که موضوع گردشگری مطرح می شود یکی از نخستین سوالاتی که در ذهن برنامه ریزان این صنعت، سیاستگزاران، محققان و علاقمندان آن شکل می گیرد این است که مردم چرا به سفر می روند؟ آنها چرا مقصد مشخصی را برای سفر خود انتخاب می کنند و انگیزه آنها از این انتخاب چیست؟ در مطالعات جامع مربوط به رفتار سفر مناسب است که مواردی از قبیل، انگیزه مسافرت، الگوی تصمیم گیری، رضایت مندی از محلی که نصیب گردشگر می شود مورد بررسی قرار گیرند. به اجمال باید گفت گردشگران به دلایلی همچون انگیزه های معنوی روحانی، دستیابی به موقعیت و پرستیژ اجتماعی، رهایی از فشارهای زندگی روزمره و کسب تجربه و آموختن در خصوص فرهنگهای گوناگون سفر می کنند. هر چند این موارد شاید پوشش دهنده ی تمامی عوامل انگیزشی که انسان را به سفر فرا می خواند تلقی نشود. از منظر مقاصد گردشگری مطالعه انگیزه های مسافران از آن رو اهمیت دارد که به برنامه ریزان و سیاستگزاران آنها این شناخت را می دهد که مقصد گردشگری کجاست و چه ویژگی هایی باید داشته باشد. به این ترتیب مدیریت مقاصد گردشگری خواهد توانست بازار هدف خود که بیشترین تطابق را با داشته ها و امکانات مقصد مورد نظر دارند، یافته و منابع خود را به گونه ای مناسب در جهت پاسخگویی به نیازهای بازار هدف تجهیز نماید. این تنها راه واقعی موفقیت در جلب رضایت مشتریان و توسعه گردشگری در یک مقصد است. زیرا تامین انتظارات مشتری یا عمل کردن فراتر از این انتظارات به معرفی مقصد با جلوه ای مناسب نزد گردشگران انجامیده و آنها نه فقط تکرار سفر به این مقصد را در برنامه خود قرار خواهند داد، بلکه عاملی موثر در تبلیغ برای مقصد مورد نظر خواهند بود. به روشنی مهمترین روش برای شناخت دقیق آنچه گردشگران به دنبالش هستند و عواملی که به انتخاب یک مقصد یا حتی یک اسباب سفر از سوی ایشان منجر می شود، پرسیدن دلیل سفر از خود آنهاست(رنجبریان و زاهدی،47:1388) تحلیل رفتار مصرف کننده مبتنی بر شناخت ویژگی های فردی او در انتخاب خدمات گوناگون گردشگری است. از آن جایی که فرآورده های گردشگری متنوع هستند، حائز اهمیت است که بدانیم یک مصرف کننده چرا و چگونه فرآورده یا نام بخصوصی را بردیگری ترجیح می دهد. برای مثال، خانواده ای که تصمیم می گیرد برای گذران تعطیلات خود مسافرت نماید، ممکن است که از سواحل دریا، یا از گشت های مناظر و یا فعالیت های ورزشی استفاده کنند. همچنین ممکن است که از تورهای جامع استفاده نمایند و یا غذای خود را به همراه ببرد(کتابچی،98:1383). بازاریابی بر رابطه بین فروشنده و خریدار تمرکز دارد؛ لذا در برنامه ریزی گردشگری مشتری محور بودن به معنی درک نیازها، خواسته ها و ادراکات گردشگران است. موفقیت بازاریاب یک مقصد، مستلزم آگاهی از توانمندی های بالقوه گردشگران، خدمات مورد نیاز آنها در سفر و همین طور اطلاع از همه انتظاراتی است که آنان مایل اند در طول سفر خود به آن دست یابند(کاظمی،194:1385).

انسانها از نظر ویژگی ها و خصوصیات کلی انسانی، مانند هم هستند ولی علاوه بر این، گاهی نیز بیش از حد با یکدیگر متفاوت به نظر می رسند. چنانچه پیش از این ذکر کردیم، این تفاوتها ناشی از عوامل مختلف و متعددی است که از جمله می توان به: تفاوت های ژنتیکی، تفاوتهای فرهنگی، تفاوتهای ناشی از سن و سال و وضعیت تاهل ، تفاوتهای ناشی از آموزش ها و تجربیات قبلی ، تفاوتهای ناشی از وضعیت اقتصادی و موقعیت اجتماعی، تفاوتهای روحی، تفاوتهایی که ریشه در علایق و سلیقه های مردم دارد و تفاوتهای ناشی از احساسات اشاره نمود. تجزیه و تحلیل دائمی تقاضا و خواسته های افراد ضروری است. یعنی باید نسبت به هر گونه تغییری در رفتار افراد حساس بوده و دلیل یا دلایل آن را جویا شد. همواره باید از وضعیت بازار آگاه بوده و به وضعیت افراد توجه داشت. باید همواره دانست که آنها دقیقاً چگونه هستند، چه می خواهند و چه نیاز دارند. بعضی از ویژگی های روحی روانی مورد توجه در طبقه بندی افراد، گاهی بسیار سطحی و ساده لوحانه است که البته باز هم در تجزیه و تحلیل رفتار جهانگردان و مسافران و در طراحی پروژه های تحقیقی آینده، مفید هستند (داس ویل،61:1386). شاید ساده ترین و معمولی ترین اشتباهی که یک عرضه کننده ممکن است در تلاش برای درک خواسته های یک گردشگر مرتکب شود این باشد که به جای نگاهی عمیق تر به عناصر جذابیت مورد و به این که چرا موردی فرد یا گروه خاصی را به سوی خود کشانده است، تمام توجه خود را بر روی خود مورد انتخابی جهانگرد هدف یا مقصد سفر معطوف کند. اگر روش نخست دنبال شود، نه تنها پذیرایی از یک گردشگر به طور کامل ساده تر می شود، بلکه فراهم کردن جاذبه ای که گستره ای از نیازهای دیگر (برای مثال نیازهای عرضه کنندگان و محل ها) را نیز امکان پذیر تر می کند. اصولاً با داشتن اطلاعات مناسب این امکان هست که با تنوع بخشیدن به خدمات نیازهای گردشگران را با همان کیفیت یا حتی به نحوی مطلوب تر از زمانی که این اهداف تنها اهداف موجود بودند، برآورده کرد، و در عین حال اجازه داد که نیازهای دیگر نیز تامین شوند(بونی فیس،25:1387).





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 14 فروردین 1395 12:43 ق.ظ
خیلی مطالبتان ارزشمند وتخصصی بود.
جمعه 15 آبان 1394 12:27 ب.ظ
بسیار عالی موفق باشید
شنبه 2 آبان 1394 03:24 ب.ظ

سلام دوست عزیز خریدار وب شما هستیم


09332819319


http://webine.rzb.ir/
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :