تبلیغات
جغرافیا و برنامه ریزی شهری - بسترهای زمینه ساز شهر خلاق
 
جغرافیا و برنامه ریزی شهری
درباره وبلاگ


اینجانب منیر یاری دانشجو دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری می باشم. این وبلاگ جهت گسترش علم شیرین جغرافیا و شاخه های آن بخصوص جغرافیا و برنامه ریزی شهری و جغرافیا و برنامه ریزی توریسم ایجاد شده، طرح موضوعات مرتبط با برنامه ریزی شهری و توریسم، جغرافیا شهری و گردشگری استان لرستان، ارائه مقالات علمی ـ پژوهشی، و... از اهداف و اولویتهای مباحثم است. منتظر همفکری و ارسال نظرات و انتقادات سازنده ی شما در پربار شدن مطالب هستم
با سپاس
monir.yary@yahoo.com
monir.yary@gmail.com

مدیر وبلاگ : منیر یاری
نویسندگان
جمعه 15 دی 1396 :: نویسنده : منیر یاری

مهم ترین بسترهای ایجاد کننده و ترغیب کننده شهر خلاق که مربوط به چند دهه اخیر است و تا زیادی تحت تاثیر جهانی شدن است را می توان درموارد زیر دید:
✅الف) تغییر پارادایمی از دولت – ملت به شهر
جامعه جهانی قرن بیست و یکم دستخوش تغییر پارادایمی مهمی از"دولت – ملت به شهر" است. که به موجب ان شهرها، نه دولت – ملت ها، به عنوان عاملین کلیدی در جامعه و اقتصاد اطلاعاتی شناخته می شود. شهره یا تا حدودی شهر- منطقه ها موتورهای اقتصاد جهانی هستند، که صریحاً ارتباطات انسانی متصل از نظر فضایی را که برای یادگیری، نوآوری و خلاقیت ضروری است را مهیا می سازد. در طریقی نسبتاً متفاوت نقش شهرها در نوآوری و کارآفرینی به عنوان محوری از خودجوشی فردی و غیر دولتی است. در مقایسه با دولت های ملی شهرها در انطباق با شرایط متغیر بازارها، فناوری و فرهنگ در عصر به اصطلاح جهانی منعطف ترند. افزایش برتری شهرها و مناطق شهری در عصر اطلاعات با زوال متقابل اهمیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دولت – ملت ها همراه است. این زوال اجتناب ناپذیر دولت – ملت پیشینه بیشتری نسبت به فناوری های ارتباطی دارد. با این حال اخیراً توسعه و گسترش فناوری ها ارتباطی و اطلاعاتی را عامل تنزل دهنده دولت – ملت در واحد سرزمینی هم در بعد سازمان اقتصادی و هم تصویر فرهنگی جمعی معرفی کرده اند: فرآیند جهانی شدن اقتصادی، توسط شرکت های چند ملیتی قطبی شده است و تا حدودی به وسیله مدل های ارتباطات جهانی تسهیل شده اند و تقسیم بین المللی سنتی کار را به تحلیل برده اند. دوم:اشکال جدید هویت جمعی ایده های شهروندی ملی را به چالش کشیده است. فناوری های جدید تا حد زیادی امکان برای تفکر و عمل چند ملیتی را از طریق ظهور ارتباطات مجازی و هویت های فراسرزمینی گسترش داده است. به علاوه شهروندی منعطف و وابستگی مهاجران اقتصادی و اجتماعات محلی پراکنده دی یک جهان در حال تغییر دولت – ملت را دچار تزلزل کرده است. شهرها به عنوان مقصد اصلی مهاجران چند ملیتی مکان هایی ممتاز برای مذاکره مجدد شهروندی است. بدین ترتیب، شهرها به عنوان"دولت های در حال جایگزین در ساخت هویت های اجتماعی هستند.
✅ب)تغییر از حکومت به حکمروایی و نقش کانونی اجتماعات محلی
از یک دهه قبل از آغاز هزاره جدید رویکرد به توسعه شهری دگرگونی مهمی در پارادایم خود تجربه کرده است. آموختن از تجارب قبلی و نگش سنتی "بالا به پایین"، الگویی را به دست می دهد، که تا حد زیادی متکی بر رهیافتی متفاوت از گذشته بوده و آن رویکرد"پایین به بالا" است. تغییر از یک نگاه"تجویزی به مشارکتی" از تاکید برمحصول به تمرکز بر فرآیند، از وابستگی به منابع موجود به ظرفیت سازی، از توجه به راه حل های دولت محور به شیوه های حل مساله با تاکید بر ابتکارات جامعه مدنی و از مساعدت و همیاری به مشارکت واقعی، ویژگی های این الگوی جدید توسعه است. الگویی که تاکیدی بنیادین بر نقش مردم، اجتماعات محلی و جامعه مدنی دارد.
✅ج)جهانی - محلی شدن
بستر زمینه ساز بعدی در شهر خلاق، مفهوم جهانی – محلی شدن است. این عقیده وجود دارد که بین شهرها و فرآیند جهانی شدن پارادوکس به اصطلاح جهانی – محلی وجود دارد. در جهانی که روز به روز بیشتر ادغام می شود، شهرها باید به ویژگی های منحصر به فرد مکانی و فضایی خویش، بیش از پیش متکی باشند در واقع این خصلت های مکان پایه(محل پایه) برای یک شهر مشخص می کند که چگونه بر دیگران پیشی بگیرد و بتواند در رقابت با دیگر نواحی شهری دراقتصاد دانش محور جهانی خود را از سایرین متمایز سازد.در مفهوم جهانی – محلی لازم است که همیشه از مسائلی که به صورت جداگانه و محلی هستند، یک چشم انداز جهانی داشته باشیم که پایه آن بر زمینه های محلی استوار است
✅د)اهمیت یافتن اقتصادهای فرهنگ پایه و دانش بنیان
فرآیند بازساخت اقتصادی اخیر تغییری مداوم در اقتصادهای شهری را از وضعیت فوردیسم که در آن صنایع کارخانه ای از طریق استاندارد سازی فرآیند تولید شناخته می شد به وضعیت پست فوردیسم که مشخصه های اصلی بخش های تجارت و خدمات مصرف کننده و ارتباطات، به عنوان فرآیند های تولیدی که کم تر استاندارد شده و بیشتر انعطاف پذیرند، به سوی وضعیت اخیر که فناوری، خدمات و ارتباطات در افزایش دانش، بخش های فرهنگی با عناصری که برای خلاقیت و نوآوری مناسبند، آشکار می سازد. در واقع اقتصادهای شهری پر هزینه رقابتی، دیگر نمی توانند در تولید انبوه رقابت کنند. بلکه، مجبورند بر ارزش های سمبولیک تمرکز کنند. این نیازمند تغییر ساختارهای تولید به سوی فعالیت های طراحی خلاق است.




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :