تبلیغات
جغرافیا و برنامه ریزی شهری - برند گردشگری شهری
 
جغرافیا و برنامه ریزی شهری
درباره وبلاگ


اینجانب منیر یاری دانشجو دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری می باشم. این وبلاگ جهت گسترش علم شیرین جغرافیا و شاخه های آن بخصوص جغرافیا و برنامه ریزی شهری و جغرافیا و برنامه ریزی توریسم ایجاد شده، طرح موضوعات مرتبط با برنامه ریزی شهری و توریسم، جغرافیا شهری و گردشگری استان لرستان، ارائه مقالات علمی ـ پژوهشی، و... از اهداف و اولویتهای مباحثم است. منتظر همفکری و ارسال نظرات و انتقادات سازنده ی شما در پربار شدن مطالب هستم
با سپاس
monir.yary@yahoo.com
monir.yary@gmail.com

مدیر وبلاگ : منیر یاری
نویسندگان
پنجشنبه 10 اردیبهشت 1394 :: نویسنده : منیر یاری

طبق تعریف انجمن بازاریابی آمریکا برند عبارت است از: نام، واژه یا علامت، نماد، طرح یا ترکیبی از تمامی این عناصر که به منظور شناسایی کالاها و خدمات یک فروشنده(یا گروهی از فروشندگان) با هدف ایجاد تمایز در عرصه ی رقابت مورد استفاده قرار می گیرد(کلر،4:1391). نزدیکترین واژه ای که در زبان فارسی هم مفهوم با کلمه ی برند در زبان انگلیسی است، "وسم" می باشد که در زبان فارسی قدیم به معنی داغ گذاری بوده است. کلمه دیگری که مناسب می باشد و می توان برای برند در نظر گرفت کلمه ی" شناسه" است. یک شناسه یا وسم ممکن است تجاری بوده یا انسانی باشد و این استعداد و ظرفیت را دارد که هم برای برندهای غیر تجاری و هم تجاری استفاده شود و نیز این قابلیت را دارد که شخصیت داشته، ایجاد تمایز نموده و تعدی را به دیگران، به صورت منحصر، وعده دهد(استادیان،3:1391). قرن هاست که علم برند سازی به عنوان ابزاری برای ایجاد تمایز میان کالاهای یک تولید کننده از سایر تولیدکنندگان مطرح است. در واقع واژه ی برند از واژه ای در زبان اسکاندیناوی قدیم تحت عنوان"Brander"(به معنای داغ کردن یا سوزاندن) ریشه می گیرد. آن زمان(و امروزه) دامداران برای متمایز ساختن حیوانات خود از سایرین، مهمر مشخصی را روی بدنشان داغ می کردند(کلر،4:1391). هدف برند سازی آنگونه که در 40 سال اخیر نشان داده شده است اینست که به ارزش محصول یا خدمات اولیه بیفزاید(Kavaratzis,2004:64)

برندینگ شهری موضوع مورد علاقه دانشگاهیان و سیاستگزاران است. از آنجا که شهرها برای جذب گردشگر، سرمایه و استعداد با هم در رقابت جهانی هستند و همچنین برای رسیدن به اهداف دیگر در تلاشند، مفهوم استراتژی برندینگ از دنیای تجارت اقتباس شده و در پیگیری توسعه شهری، احیا و کیفیت زندگی به کار برده می شود(Dinnie,2011:3). برجسته ترین تعریف از برند سازی مکان که تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است، توسط آنهولت در سال2004 پیشنهاد شده است: برند سازی مکان عمل بکارگیری استراتژی برند و دیگر شیوه ها و اصول بازاریابی جهت توسعه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی شهرها و کشورهاست(Karvelyte,2011:12). برند شهری دارایی مهمی برای توسعه شهر و ابزاری موثر برای شهرها می باشد که وجه تمایز آن ها از سایر شهرهاست و موفقیت آنها را فزونی می بخشد. شهرهایی که برند مناسب خود را ساخته و مطرح نومده اند، توانسته اند هویت بارزی داشته باشند. چنین اقدامی در سیاست گذاری شهری، تاثیر گذاری بر توسعه اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی و به تبع آن موفقیت در سرمایه گذاری، صنعت توریسم، تبادلات علمی و فرهنگی با سایر کشورها بوده است، مانند پاریس که در رابطه با مسائل رومانتیک شناخته می شود و یا هنگ کنگ در ارتباط با تجارت و بازرگانی شهرت یافته است(عسگری،34:1392). شهرها با رقابت در حوزه ی بین المللی مواجه هستند. یک شهر برای جذب ساکنین، سرمایه گذاران، تجار و گردشگران نیازمند این است که شناخته شود و در نقشه جهانی شهرهای جذاب قرار گیرد. استراتژی برند شهری یک ابزار اساسی در خلق برند شهری موفقی است که تازه واردان بالقوه را جذب خواهد کرد. برندینگ شهری موفق می تواند:

-         رقابت افزایشی منتج از اثر مثبت بر سرمایه گذاری، مشاغل، ساکنین، بازدیدکنندگان و رویدادها برگشت سرمایه ی بالاتر در املاک و مستغلات، زیرساخت ها و رویدادها

-         توسعه ی پایدار شهری، به عنوان ویژگی های فیزیکی، اقتصادی و فرهنگی مرتبط با عمل به وعده ی برند

-         افتخار و غرور به شهر به عنوانی که ساکنین، کسبه و موسسات حس جدید هدف و جهت را تجربه می کنند، برانگیزد(Daclin,2010:3).

با افزایش میزان جابجایی مردم در جوامع امروزی و رشد صنعت جهانگردی، بحث بازاریابی مکان ها، شهرها و کشورها مورد توجه قرار گرفته است. امروزه شهرها، کشورها و مناطق جغرافیایی به شدت درگیر فعالیت های تبلیغاتی و شیوه های ارتباطی مدرن هستند تا بتوانند نام خود را به صورت یک برند قدرتمند در ذهن مخاطبان حک کنند. هدف این فعالیت ها ایجاد آگاهی و تصویر مثبتی از آن در ذهن مردم است تا به تبع آن مخاطبان به بازدید از منطقه ترغیب شوند(عسگری،28:1392).گردشگری یک سرمایه گذاری مهم و سودآور است که کشورها در جهان به آن پی برده اند. این امر بر رشد سریع و توسعه این صنعت تاثیر گذاشته است. از وقتی که این صنعت به این سرعت رشد می کند، رقابت بین کشورها نیز رشد یافته است و انها برا جذب بازدیدکنندگان بالقوه رقابت می کنند. این رقابت منجر به تفکر مجدد درباره استراتژی های بهبودی گردشگری مقاصد شده است. برندینگ مقصد چارچوبی برای تمایز بین مقاصد بدست می دهد((Bierzynski,2011:6. امروزه جهان یک بازار است. پیشرفت سریع جهانی شدن به این معنی است که هر کشور، شهر و هر منطقه باید با دیگر مکان ها برای سهم خود از مشتریان، گردشگران، سرمایه گذاران، دانشجویان، کارآفرینان، رویدادهای بین المللی ورزشی و فرهنگی و برای توجه و جلب نظر رسانه های بین المللی، دیگر دولت ها و مردم دیگر کشورها رقابت کند(Anholt,2007:1).

برند گردشگری یک مقصد قبل از سفر، اطلاعاتی به بازدیدکننده می دهد تا مقصد را شناسایی و تعیین هویت کند، آنرا از رقبایش متمایز سازد و انتظارات خود از سفر پیش روی را شکل دهد. حتی اطلاعات پس از سفر نیز تحت تاثیر برند مقصد قرار می گیرد. کلارک شش مزیت برند سازی در گردشگری را بیان می کنند: 1. کمک به کاهش تعداد گزینه های انتخاب مقصد هنگام تصمیم گیری 2) کمک به کاهش اثر ناملموس بودن(زیرا آشنایی با ویژگی های فیزیکی برند مقصد و مفهوم سمبلیک آن اثر ناملموس بودن را خنثی می کند) 3. میان برون دادهای مقصد در طی زمان، ثبات و یکپارچگی ایجاد کرده، متضمن برآوردن انتظارات گردشگران از مقصد است. 4. مکانیسم با ارزشی برای کاهش میزان ریسک عملکرد، ریسک اجتماعی، ریسک روانشناختی و ریسک اقتصادی فراهم می آورد5. بخش بندی صریح بازار را تسهیل می کند 6. به یکپارچگی و سازگاری میان تولیدکنندگان گردشگری و تیم های کاری هنگام معرفی مقصد کمک می کند تا همگی به سمت خروجی یکسانی گام بردارند(ضرغام بروجنی و بارزانی،64:1392-65)

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 9 مهر 1397 09:13 ب.ظ

Nicely put, Appreciate it.
cialis professional from usa price cialis per pill prix de cialis legalidad de comprar cialis cialis 5 mg buy cialis 5mg billiger cialis tablets australia cialis purchasing estudios de cialis genricos viagra vs cialis
یکشنبه 1 مهر 1397 05:43 ب.ظ

You actually expressed it exceptionally well.
aarp recommended canadian pharmacies pharmacy canadian discount pharmacies in ocala fl canada medication cost canadian discount pharmacies in canada good canadian online pharmacies canadian pharmaceuticals Canadian Pharmacy USA canadian pharmacies stendra canadian pharmaceuticals
دوشنبه 12 شهریور 1397 05:11 ب.ظ

Thanks a lot! I like it!
cialis en mexico precio cialis manufacturer coupon cialis dosage cialis australia org only here cialis pills only best offers cialis use cialis arginine interactio sialis low cost cialis 20mg order generic cialis online
سه شنبه 23 مرداد 1397 10:33 ق.ظ

Good information, Thank you.
buy viagra online at how get viagra viagra order uk how to get viagra uk buy viagra buy viagra south africa viagra 100mg where buy viagra uk viagra online viagra generic
دوشنبه 7 خرداد 1397 05:49 ب.ظ

Regards, I value this!
achat cialis en itali where cheapest cialis canadian discount cialis buy generic cialis generic low dose cialis cialis for sale south africa safe site to buy cialis online sialis dosagem ideal cialis 5 mg cialis coupon printable
پنجشنبه 20 اردیبهشت 1397 09:54 ب.ظ

Seriously a lot of great tips!
canadian discount cialis buy cialis uk no prescription cialis preise schweiz cialis side effects cialis dose 30mg cost of cialis cvs how to buy cialis online usa free generic cialis click here cialis daily uk cialis prezzo di mercato
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 08:27 ق.ظ

Fantastic data. With thanks.
buy viagra online usa viagra from usa pharmacy buy real viagra online without prescription where can you purchase viagra buy viagra without where can i buy generic viagra online buy real viagra cheap how can you buy viagra online buying viagra without prescription buy viagra south africa
شنبه 4 فروردین 1397 10:35 ب.ظ

Nicely put. Regards!
cialis 5 effetti collaterali deutschland cialis online cialis prices in england cialis side effects dangers cialis online holland prescription doctor cialis cialis prices cialis great britain overnight cialis tadalafil pastillas cialis y alcoho
پنجشنبه 2 فروردین 1397 05:40 ب.ظ

You actually mentioned this very well!
cialis generico lilly cialis authentique suisse dosagem ideal cialis cialis rezeptfrei sterreich what is cialis prezzo cialis a buon mercato cialis daily new zealand how does cialis work cialis baratos compran uk cialis tablets australia
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :