تبلیغات
جغرافیا و برنامه ریزی شهری - ژئوپلیتیک گردشگری
 
جغرافیا و برنامه ریزی شهری
درباره وبلاگ


اینجانب منیر یاری دانشجو دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری می باشم. این وبلاگ جهت گسترش علم شیرین جغرافیا و شاخه های آن بخصوص جغرافیا و برنامه ریزی شهری و جغرافیا و برنامه ریزی توریسم ایجاد شده، طرح موضوعات مرتبط با برنامه ریزی شهری و توریسم، جغرافیا شهری و گردشگری استان لرستان، ارائه مقالات علمی ـ پژوهشی، و... از اهداف و اولویتهای مباحثم است. منتظر همفکری و ارسال نظرات و انتقادات سازنده ی شما در پربار شدن مطالب هستم
با سپاس
monir.yary@yahoo.com
monir.yary@gmail.com

مدیر وبلاگ : منیر یاری
نویسندگان
پنجشنبه 10 اردیبهشت 1394 :: نویسنده : منیر یاری

ژئوپلیتیک گردشگری عبارت است از هنر موازنه جذب گردشگر با رقیبهایی در سطح منطقه ای و جهانی در راستای سیاست گذاریهای اقتصادی برای توسعه فضای سرزمینی و کسب منافع ملی که به رفاه ساکنان و پایداری منابع منتهی گردد (پاپلی یزدی،119:1386). ژئوپلیتیک گردشگری، استفاده از قدرت برای بهره گیری از محیط جغرافیایی در گردشگری می باشد. در واقع ژئوپلیتیک، نقش عوامل طبیعی که نحوه قدرت و توانایی کشورها برای چگونه استفاده کردن از انها را تداعی می کند(مکهویی و دیگران،8:1390).عوامل موثر در ژئوپلیتیك گردشگری همان عوامل ثابت و متغیر موثر در ژئوپلیتیك یك كشور می باشند که با رویكرد برای توسعه صنعت توریسم این عوامل را دولتها بررسی و مورد نظرخود قرار می دهند. مجموعه عوامل موثر و تأثیرگذار در ژئوپلیتیك همان عوامل جغرافیایی هستند كه به دو بخش طبیعی و انسانی تقسیم می شوند(پیشگاهی فرد و همکاران،330:1391). دورنمای گردشگری به عنوان ابزاری در عملکرد ژئوپلیتیک گردشگری هدایت جریان بازدید کنندگان را بر عهده دارد و این دورنما در واقع ترکیبی چندگانه برای ساماندهی اجتماعی و مجموعه ای متشکل از شیوه دیدن، شناخت و درک افکار عمومی است(Urry,120:1990). در ارتباط با ژئوپلیتیک گردشگری که در ابعاد استراتژیک و سیاسی، کاربرد دارد؛ نقش قدرت و توانایی سیاسی کشورها در جذب توریسم و گردشگر اهمیت می یابد. این اصطلاح که از دو واژه ژئوپلیتیک و گردشگری تشکیل یافته است، در واقع" هر گونه سیاستگذاری و تصمیم گیری بر اساس عوامل محیطی و جغرافیایی که منجر به جذب یا دفع گردشگران بین المللی شود را می توان در چارچوب تعاریف ژئوپلیتیک گردشگری لحاظ نمود. اگر ما نتایج جغرافیایی یک سیاست و یا نقش عوامل محیط جغرافیایی در سیاست ملل را ژئوپلیتیک بدانیم، آنگاه متوجه خواهیم شد که نقش هر کشور در سیاست و اقتصاد بین الملل فقط به تمایلات، افکار، عقاید، ایدئولوژی و سلایق اداره کنندگان آن به ویژه در حوزه سیاست خارجی بستگی ندارد، بلکه عوامل و منابع و محدودیت های محیطی و جغرافیایی و اقتصادی است که جایگاه ویژه ای در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری دولتمردان برای توسعه، پیشرفت و بقای یک واحد سرزمینی دارند. در ژئوپلیتیک گردشگری، مناطق  استراتژیک و قلمروهای ژئوپلیتیکی بر اساس عوامل ثابت و متغیر دخیل در تولید و بهره برداری از منابع اقتصادی تعیین می شوند. یعنی مناطقی از کره زمین اهمیت می یابند که بر اساس معیارهای اقتصادی فرهنگی بتوانند ایجاد درآمد و رفاه برای جامعه میزبان و استراحت و آرامش برای جامعه میهمان کنند. لذا علم ژئواکونومیک یکی از اصول توسعه گردشگری کشورها قلمداد گردیده و مناطق مهم گردشگری نقش اصلی خود را در تصمیم گیری های سیاسی دولتمردان و کارگزاران حکومتی ایفا می کنند که همان هدف نهایی زئوپلیتیک گردشگری است(پیشگاهی فرد و همکاران،329:1391-328). ژئوپلیتیک گردشگری با توجه به نوآوریهای فزاینده فناوری، بخصوص در زمینه حمل و نقل، گستره ای جهانی را در سیطره سرمایه داری در بر می گیرد. این ژئوپلیتیک به سیاست گذاریهای گردشگری کلان در سطح جهان فرصت می دهد و گردشگری را به امری جهانی بدل می سازد. از این رو ارزش حقیقی گردشگری در هر فضای سرزمینی بستگی به فراوانی و کیفیت منابع گردشگری همراه با در پیش گرفتن مدیریتی کارآمد در صحنه ژئوپلیتیک گردشگری دارد (پاپلی یزدی،119:1386). توریسم فعالیتی است مبتنی بر نیاز انسان­ها به گردش، تفریح، استراحت، خستگی­زدائی از تنش­های روحی زندگی مدرن و شهری، و بالاخره حفاظت از سلامتی جسمی و روحی انسان شکل گرفته و به سرعت رو به گسترش و توسعه است. این فعالیت علاوه بر تأمین نیازهای مزبور دارای کارکردهای مفید اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی است. از این رو به شدت رو به گسترش بوده و سرنوشت کشورها، روابط بین­الملل و  اقتصادهای ملی و جهانی را تحت الشعاع قرار داده است. توریسم به عنوان صنعت و فعالیت نوظهور و پیش رونده توجه دولت­ها و ملت­ها را به خود جلب نموده است. و کشورها با متناسب­سازی ساختارهای ملی خود با این فعالیت، سعی بر فرآوری پتانسیل­ها و قابلیت­های جذب توریسم به ویژه در بعد بین­المللی و کروی داشته و از سوئی دست به ظرفیت سازی­های جدید جذب توریسم می­زنند. تا نه تنها به معرفی فرهنگ، کشور، سرزمین، ملت، تاریخ و هویت ملی خود به جهانیان بپردازند بلکه منافع اقتصادی خوبی را نصیب خود نموده و تفاهم بین­المللی را از طریق توسعه مناسبات اجتماعی افزایش دهند و در مجموع موقعیت و منزلت ژئوپلیتیکی خود را در جهان بهبود ببخشند. به نظر می­رسد که توریسم در آینده کشورها به عنوان بخش پیشرو در توسعه ملی آنها به ایفای نقش بپردازد. به عبارتی کشورهای توسعه یافته کشورهایی خواهند بود که در زمینه­ی توریسم نیز توسعه یافته باشند. دولت­هایی در این زمینه موفق خواهند بود که از ظرفیت­های جاذبه­ساز توریستی در زمینه­های تاریخی و باستان­شناختی، سرزمینی و اکوتوریسم، فرهنگی و مردم شناختی، دینی و زیارتی، تفریحی و سرگرمی، استراحتگاهی و رفاهی و غیر آن برخوردار باشند، دوم سیاست ملی خود را بر محوریت توسعه توریسم و جذب جهانگردان خارجی شکل داده و پردازش نمایند. امروزه توریسم به صورت یک فعالیت رقابتی در عرصه­ی بین­المللی ظهور کرده و دولت­ها با اتخاذ سیاست­های باز و تسهیل ورود جهانگردان به کشور خود و توسعه­ی جاذبه­های توریستی و سایر تدابیر لازم نظیر تجهیز زیرساخت­های توریستی به نوعی با دولت­های دیگر رقابت می­نمایند و هر کدام سعی دارند در عرصه­ی بین­المللی به شکار جهانگردان و گردشگران بیشتری بپردازند تا از منابع مربوط بهره­مند گردند. بدیهی است کشورهای با سیستم بسته در برابر کشورهای با سیستم باز، در عرصه­ی این رقابت بازنده خواهند بود (حافظ­نیا،1385: 103).

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
شنبه 17 تیر 1396 11:59 ق.ظ
Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you writing this article and also the rest of the
site is extremely good.
جمعه 2 تیر 1396 06:48 ب.ظ
ریشه از خود نوشتن در حالی که صدایی مناسب اصل
آیا نه نشستن خوب با من پس از برخی از زمان.
جایی در سراسر پاراگراف شما موفق به
من مؤمن متاسفانه فقط برای بسیار در حالی که کوتاه.
من هنوز کردم مشکل خود را با فراز در منطق و
یک ممکن است را سادگی به پر همه کسانی شکاف.
در صورتی که شما که می توانید انجام
من می مطمئنا بود مجذوب.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :