تبلیغات
جغرافیا و برنامه ریزی شهری - تکنیک IPA
 
جغرافیا و برنامه ریزی شهری
درباره وبلاگ


اینجانب منیر یاری دانشجو دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری می باشم. این وبلاگ جهت گسترش علم شیرین جغرافیا و شاخه های آن بخصوص جغرافیا و برنامه ریزی شهری و جغرافیا و برنامه ریزی توریسم ایجاد شده، طرح موضوعات مرتبط با برنامه ریزی شهری و توریسم، جغرافیا شهری و گردشگری استان لرستان، ارائه مقالات علمی ـ پژوهشی، و... از اهداف و اولویتهای مباحثم است. منتظر همفکری و ارسال نظرات و انتقادات سازنده ی شما در پربار شدن مطالب هستم
با سپاس
monir.yary@yahoo.com
monir.yary@gmail.com

مدیر وبلاگ : منیر یاری
نویسندگان
چهارشنبه 16 اردیبهشت 1394 :: نویسنده : منیر یاری

تکنیک IPA

هنگامی که تلاش می شود کیفیت خدمات و رضایت مشتری افزایش یابد، تحلیل اهمیت/عملکرد، ابزاری ثمربخش و سودمند برای اولویت بندی شاخص های خدمت است تا بر اساس آن بتوان عمل ارزشیابی را انجام داد. اهمیت فزاینده مدل تحلیل اهمیت/ عملکرد در آسیب شناسی و مشخص نمودن نقاط قوت و ضعف سیستم و کارایی آن در شناخت اولویت ها و اتخاذ راهبردهای بهبود، موجب شده که مدل مذکور در زمینه های پژوهشی و عملیاتی مختلف به کار گرفته شود(خلیفه و رضوی،39:1391). مدل IPA، به لحاظ مفهومی، مدلی چند شاخصه است. به منظور کاربرد این مدل، می بایست شاخص هایی که قرار است تحلیل شوند مشخص گرند. در واقع، اثربخشی مدلIPA شدیداً وابسته به شاخص ها یا مولفه های تحلیلی آن است. بنابراین، در هر حیطه ای، اولین گام در بهره گیری از مدلIPA، شناسایی مولفه های کیفیت در آن زمینه است. بدیهی است که استخراج مولفه های تحلیلی بر اساس روش شناسی و مفاهیم نظری یا رویکرد نظری معین، می تواند تضمین تقویت پشتوانه نظری مولفه ها، در خصوص نحوه شناسایی آنها، راهبردهای لازم را ارایه نماید(فتحی واجارگاه و همکاران،58:1390).همانطور که بیان شد، در مدل تحلیل اهیمت/ عملکرد، هر مولفه از دو بعد"اهمیت" و "عملکرد"، مورد سنجش قرار می گیرد. داده های مربوط به سطح اهمیت و عملکرد شاخص ها، بر روی یک شبکه دو بعدی که در آن، محور Y نشانگر بعد اهمیت و محورX نشانگر بعد عملکرد است، نمایشداده می شوند. این شبکه دو بعدی، ماتریس اهمیت عملکرد نامیده می شود. ماتریس اهمیت عملکرد، که در واقع دارای چهر قسمت(یا چارک) است و در هر چارک، راهبرد خاصی قرار دارد، کمک به فرایند تصمیم گیری است. از این ماتریس، برای شناخت درجه اولویت شاخص ها جهت بهبود، استفاده می شود(خلیفه و رضوی،39:1391). در مدل IPA سنجش شاخص ها می تواند در مقیاس 5، 7 یا 9 درجه ای صورت گیرد، داده های مربوط به میزان اهمیت و سطح عملکرد هر یک از آنها، با استفاده از پرسش نامه جمع آوری می شود. برای این منظور از مشتریان در مورد هر شاخص، دو سوال پرسیده می شود، میزان اهمیت شاخص مورد نظر و سطح عملکرد در آن شاخص. از آنجا که تحلیل جداگانه داده های بعد عملکرد و بعد اهمیت، به خصوص هنگامی که هر دو مجموعه داده ها، همزمان مورد مطالعه قرار می گیرند ممکن است معنی دار نباشد، لذا داده های مربوط به سطح اهمیت و عملکرد شاخص ها، روی شبکه ای دو بعدی که در آن، محور Y نشانگر بعد اهمیت و محورX نشانگر بعد عملکرد است، نمایش داده می شوند(فتحی واجارگاه و همکاران،59:1390). تکنیکIPA امکان مقایسه ی همزمان اهمیت ویژگی های مختلف یک محصول و عملکرد مربوط به آن  ویژگی ها را فراهم کرده و بر اساس این مقایسه، نقاط قوت و ضعف آن محصول را مشخص می سازد. به این ترتیب، عواملی که برای مشتری از اهمیت بیشتری برخوردار است، شناسایی می شود.IPA بر این فرض استوار است که میزان رضایت مشتری از ویژگی های یک محصول اصولاً برگرفته از انتظارات آن ها و قضاوت آن ها دربتره ی عملکرد آن محصول است(ضیایی و عباسپور،83:1390). همانطور که شکل نشان می دهد، جدولIPA از چهار قسمت تشکیل شده است که عبارتند از:

 

شکل2. ماتریس IPA

آپلود عکس" alt="IPA" />


ماخذ:(ضیایی و عباسپور،84:1390)

1.      کانون توجه(نقاط ضعف اصلی): ویژگی هایی که از نظر مشتریان دارای اهمت بالایی است، ولی عملکرد محصول در این زمینه ضعیف بوده و موجب نارضایتی مشتریان شده است.

2.      حفظ(نقاط قوت اصلی): در این قسمت، ویژگی های مورد بررسی از نظر مشتریان دارای اهمیت بالایی است و عملکرد محصول به گونه ای بوده که باعث رضایت مشتری شده است. این ویژگی ها فرصتی برای کسب مزیت رقابتی می باشند.

3.      اولویت پایین(نقاط ضعف فرعی): در این بخش عملکرد محصول رضایت بخش نیست، ولی این ویژگی ها برای مشتریان چندان اهمیت ندارد.

4.      کاستن(نقاط قوت فرعی): در این بخش عملکرد محصول رضایت بخش است، ولی این ویژگی ها برای مشتریان چندان مهم نیست، بنابراین، می توان منابع این بخش را به سایر بخش ها هدایت کرد(ضیایی و عباسپور،84:1390).

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 10 مرداد 1396 09:49 ب.ظ
Hi there colleagues, good paragraph and fastidious arguments commented at this place, I am actually enjoying by these.
یکشنبه 13 تیر 1395 08:43 ب.ظ
سلام خانم دکتر
چگونگی ترسیم ماتریس را و با چه نرم افزار ی را هم توضیح دهید؟ اینکه مانگین ها در محورها قرار می گیرند یا اعداد 1-5.
منیر یاریsalam
tarsim matrisha be sorat dasti mibashad
man az narafzar estefade nakardam
شنبه 28 فروردین 1395 10:52 ق.ظ
سلام خانم دکتر
سوالی که برام پیش بومده اینه که خطوطی که موازی با محور های مختصات رسم شدن بر چه اساسی بوده. در این شکلی که شما ارائه کردید از مقدار 2.5 خطوط رسم شدند اما در مقالات دیگه از مقدار 3.2 و 2.7 و ... رسم شدند. ملاک برای رسم این خطوط چیه؟ با تشکر
منیر یاریبا سلام و احترام
این مقدار بستگی به مقیاس طیف داره
طیف لیکرت 1تا5
یک تا هفت
و غیره
انتخاب من یک تا پنج بوده
و حد وسط آن دو و نیم می باشد
جمعه 18 اردیبهشت 1394 09:05 ب.ظ
سلام خانم دکتر
تبریک میگم وبلاگ خیلی خوبی دارید
سوال داشتم از خدمت شما
این مدل که رضایت مشتری رو میسنجده
داده های پرسشنامه چطور در جدول عملکرد / اهمیت وارد میشه؟
ممنونم
منیر یاریسلام
سپاس
لطف کردیدی به وبلاگم سر زدید
پرسشنامه این مدل زوجی هستش
هر گویه دوبار پرسیده میشه
یک بار عملکرد رو میسنجه
یک بار اهمیت
میانگین داده های هر سوال وارد ماتریس تکنیک شده
و نقطه تلاقی عملکرد و اهمیت در یکی از 4 بخش وارد خواهد شد
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :